На головну

Гафіатуліна І

Ївженко С.М.  Самарь Г.В.

ПОЛТАВА - 2000

"МАНДРІВКА  НА  МІСЯЦЬ"

для вихователів дошкільних

закладів та вчителів початкових класів

 

ВСТУП

 

Проблема захисту населення від сильнодіючих отруйних речовин (СДОР) на сьогодні є однією з найбільш актуальних  тем.

Заняття, тренування та навчання з дорослим населенням проводяться згідно з планом управління з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи Полтавської облдержадміністрації – задовільно, але мало звертається уваги на проведення таких занять з дітьми дошкільного віку в дитячих садках.

В Полтавській області налічується понад 700 дошкільних закладів. Тому управління з питань надзвичайних ситуацій розробило і пропонує методику підготовки дошкільнят до дій в надзвичайних ситуаціях з викидом сильнодіючих отруйних речовин (СДОР) та отруйних речовин (ОР). Багато дитячих садків знаходяться поблизу підприємств, що використовують сильнодіючі отруйні речовини, яких по Полтавській області налічується понад 100. Крім того СДОР перевозяться транспортом, шляхи якого проходять через населені пункти. Тому при виникненні надзвичайної ситуації з викидом (виливом) СДОР у обслуговуючого персоналу є 15-20 хв. на всі захисні заходи для врятування дітей.

За цей час необхідно зібрати дітей, одягнути їх, вивести в безпечне місце чи посадити на транспортні засоби. Для цього в першу чергу необхідно провести з обслуговуючим персоналом дошкільних закладів заняття та інструктажі з питань дій в надзвичайних ситуаціях.

По-перше: Дії за сигналом “Увага всім”.

Почувши звук сирени – сигнал “Увага всім” – ввімкнути радіоточку чи телевізор і прослухати мовну інформацію управління (відділу) з питань надзвичайних ситуацій міста (району). Після цього розпочати діяти згідно з умовами, що склались внаслідок виникнення  надзвичайної ситуації. Якщо сталась аварія на хімічно-небезпечному об’єкті з викидом (виливом) СДОР (ОР), персонал повинен діяти згідно із заздалегідь визначеними обов’язками

–             хто розводить 5% розчин питної соди (з розрахунку на 10 л води – 500 г соди). Краще готувати його в 5-літровій ємкості (250 г соди), цього достатньо для однієї групи дітей (при викиді хлору – 5% розчин соди, при викиді аміаку 5% розчин лимонної кислоти);

–             хто змочує ватно-марлеві пов’язки і допомога дітям одягнути їх;

–             хто одягає і закріплює поверх одягу кожній дитині “Паспорт дитини”.

В кожному дитячому садку потрібно мати завчасно заготовлені на дітей та персонал ватно-марлеві пов’язки чи протигази.

 

Методика проведення пізнавальної гри-тренування “Мандрівка на місяць” 

 

Потрібно завчасно підготувати дітей до засобів індивідуального захисту (ЗІЗ), щоб вони їх не боялись, спланувати і підготувати гру-тренування.

Наприклад : “Політ у космос” з відвідуванням різних незнайомих планет – “Мандрівка на місяць”. Обов’язково необхідно залучити батьків до підготовки деталей “космічних” костюмів, виготовлення ватно-марлевих пов’язок.

Дітям потрібно розповісти, що на незнайомій планеті, склад повітря невідомий, тому необхідно захистити свої органи дихання, потрібно підготуватись до цієї мандрівки. Потрібно провести тренування по одяганню та зніманню ватно-марлевих пов’язок чи протигазів. Як правило, діти роблять це із задоволенням..

Крім того, щоб гра була захоплюючою дітей потрібно розділити на групи :

·       “розвідників”;

·       “рятувальників”;

·       “лікарів”;

·       “пілотів”;

·       “дослідників”;

·       “радистів” і т.п.

Розподілити обов’язки, щоб кожен готувався до наступної подорожі.

Наприклад :

-         “дослідники” – беруть проби ґрунту, води;

-         “розвідники” – підбирають майданчик для побудови містечка чи стартового майданчика і таке інше.

Все це потрібно проводити  у ватно-марлевих пов’язках чи протигазах.

Проводити гру потрібно  повільно, поступово збільшуючи її темп. При цьому діти і самі вихователі отримують навички користуванням ватно-марлевими пов’язками чи протигазами.

Коли діти звикнуть до окремих елементів гри, потрібно провести тренування, “репетицію” перед самою подорожжю, залучивши дітей до участі у змаганнях, хто краще та швидше приготується до мандрівки.

При цьому кожна група повинна виходити за своїм маршрутом, який повинен бути заздалегідь визначений на випадок аварії із СДОР відповідно до місцевих метеоумов, на збірні пункти чи місця посадки на транспорт, щоб вирушити на “космодром”.

Якщо немає автотранспорту, то потрібно виводити дітей в безпечному напрямку в заздалегідь визначені місця, при цьому використовувати попутний транспорт (пристосований для перевезення людей) – автобуси, тролейбуси, мікроавтобуси і т.п. При виході на маршрут кожна група повинна мати при собі медичну аптечку та розпізнавальні прапорці, які слугують як розпізнавальні знаки для працівників ДАІ та водіїв.

При виході кожен доповідає завідуючому дошкільним закладом  про свою групу (яка кількість дітей та дорослих залишили дитячий  садок). Завідуюча, впевнившись, що всі діти та члени персоналу залишили дитячий садок   доповідає через регулювальника ДАІ про початок евакуації.

Потрібно відпрацювати і інший варіант, коли дітей не встигають евакуювати із дошкільного закладу, а навколишня місцевість буде забруднена СДОР найближчим часом чи вже забруднена.

Заняття також потрібно проводити у формі гри-тренування. Наприклад “Політ у космос”.

Помічник вихователя готує содовий розчин, змочує ватно-марлеві пов’язки, а потім надіває їх на дітей. В цей час весь персонал, який закріплений за групою, разом з дітьми, займається герметизацією приміщень (заклеюють вікна, двері, душники за допомогою паперу, клею, пластиліну, мастики і т.п.), щоб не потрапляло повітря з вулиці. Вікна потрібно додатково закрити простирадлами змоченими в содовому розчині, поліетиленовою плівкою чи ковдрами.

Тренування у вигляді гри дозволяють в умовах виникнення надзвичайних ситуацій мирного часу найбільш ефективно врятувати дітей і вивести їх у безпечне місце. При цьому не розраховуючи на заздалегідь запланований транспорт, бо для цього може не вистачити часу.

В цілому життя і здоров’я наших дітей  повністю залежить від чітких і правильних дій обслуговуючого персоналу та вихователів.

Наявність у містах хімічно-небезпечних об’єктів господарської діяльності вимагає ретельної підготовки дітей до можливого впливу на їх організм СДОР. Таку роботу слід проводити з урахуванням особливостей дитячої психіки, активно використовуючи ігрову форму. Такі ігри не тільки будуть цікавими для дітей, але і пізнавальними.

 

Варіант схеми гри-тренування

на майданчику дитячого садка.

 

Як правило на майданчику дошкільного закладу є гірки, пісочниця, гойдалки, “грибки”, перепони з автошин, макет автомобіля чи паровоза і т.п. Саме на такому майданчику і потрібно проводити гру.

Розділити дітей на групи (“розвідники”, “дослідники”, “рятувальники”, “лікарі”, “механіки”, “пілоти”, “радисти” і т.п.)

 

Наприклад :

1.    Біля “грибка” – “лікарі” готують у подорож медикаменти (складають аптечку).

2.    В пісочниці – “розвідники” готують майданчик для “посадки” чи “зльоту” корабля.

3.    Біля макету ракети – “механіки” і “пілоти” готуються до старту корабля.

4.    Біля макету автомобіля – “рятівники” підхоплюють дітей, які з’їжджають з гірки і допомагають їм сісти в автомобіль, розсаджують їх по місцях ( так діти звикають до посадки в транспорт).

В залежності від оснащеності дитячого майданчика, вихователі самі вибирають місця для гри, яку потрібно проводити у ватно-марлевих пов’язках чи протигазах протягом 10-15 хв.

 

ВМІСТ АПТЕЧКИ

1.           Індивідуальний пакет – 4-6 шт.

2.           Бинти  - 10-12 м.

3.           Йодний настій – 50г.

4.           Нашатирний спирт – 20 г.

5.           Борна кислота – 20 г.

6.           Вазелін – 30 г.

7.           Ефірно-валеріанові краплі – 50 г.

8.           Сода - 20 г..

9.           Марганцевокислий калій – 5 г.

10.         Перекис водню – 20 г.

11.         Джгут – 1 шт.

 

 

ПАСПОРТ   ДИТИНИ

ДИТЯЧИЙ САДОК №20

Петренко Андрій

 

 

 

 

 

 

 

 

(прізвище та ім’я)

12 липня 1996 р. м. Полтава

 

 

 

 

 

Місце для фото

 

 

(дата і місце народження)

м. Полтава, вул. Ляхова 12, кв. 12

 

 

 

 

(домашня адреса)

БАТЬКИ:

Мати : Петренко Лідія Іванівна, завод ГРЛ

м. Полтава

вул.. Котляревського 23/1

(прізвище, ім’я, по батькові, місце роботи)

Батько : Петренко Іван Петрович, Хлібозавод №3

(прізвище, ім’я, по батькові, місце роботи)

 

 



Hosted by uCoz
Hosted by uCoz